Wednesday, October 27, 2010

Cerita Dalam Keadaan Sejuk

haha..keras sudah jari nak menaip...sejuk sangat macam kat kutub utara dan ni..:) tulis-tulis blog sambil selubung ala-ala southpark pulak rasanya..tapi southpark tu comel...saya??? saya adalah lebih comel daripada southpark itu ok..


Teringin nak share cerita tentang "budak-budak" iye..mereka masih budak-budak walaupun bukanlah kanak-kanak...tapi mereka baru mencapai usia belasan tahun..mereka masih lagi bergembira dengan dana daripada orang tua mereka...alangkah bahagianya kalau aku masih ditahap mereka...


DUIT! DUIT! DIMANAKAU DUIT...???
yes..duit bukan segalanya, tapi duit penting bukan? duit la yang berkuasa juga sekarang ini..cakap pasal duit, berapakah jumlah duit yang mencukupi?? 
tidak.. duit tak pernah cukup.."besar periuk, besarlah keraknya" kata orang dulu-dulu..kalau tanya student aku mesti tak tau ni..hehe 


Satu hari, aku di rumah student ..aku keluarkan handphone aku yang sangat canggih tu untuk replay mesej yang masuk..


"akak ni, duit banyak..gaji banyak..hanset buruk"
aku terkesima.. lebih pada terkedu..tak mampu nak menjawab pertanyaan...aku renungkan aje hanset aku diatas meja...iye memang kelihatan berusia dan sedikit uzur..untuk yang lebih tepat lagi..bukan hanset aku tapi adik aku punya..hehehe sungguh kesian bukan...?


balik pada kisah duit...duit banyak?? kalau la "jumlah yang aku dapat tu diberi pada "budak-budak" tu, tentu saja cukup..malah lebih dari cukup...tapi aku??
Instalment B.bee = RM 550  <-----tu pun kadang2 sangkut
Minyak =  >RM 300
Instalment Decepticon = RM 250
PTPTN? dah lama tak bayar..:(


belum masuk makan lagi..belum masuk beli baju or tudung..belum masuk fotostat kertas-kertas untuk korang??apalah sangat jumlah sebanyak itu..itu belum masuk maintainence B.bee lagi tu..pening tau?
adik-adik janganlah kutuk handphone aku tu..
kerana sekarang aku bukanlah seorang yang mampu nak up to date dengan segala macam gadget! oh please ye jangan dikutuk handphone buruk yang banyak berjasa..tau?? 
tanpa handphone tu bagaimanakah komunikasi kita??


"salam, saya minta maaf,  hari ni tuition dibatalkan.."


macam manakah saya nak send mesej sedemikian rupa?? sila jawab... 
tapi aku tak tipu, sedikit sebanyak pertanyaan sedemikian membuatkan nafsu aku kembali membuak2..nafsu? iye aku bernafsu nak beli handphone baru..


Nokia C5-03 mobile phone
bernafsu kearah yang ini sebagai contoh?? hehe 
untuk pengetahuan adik-adik yang rata-ratanya memiliki handphone yang lebih canggih daripada cikgu adik-adik, bila mana sudah tahu kesusahan  nak cari DUIT denga titik peluh sendiri barulah adik-adik tau nilai DUIT tu...
betul! tak tipu...:D
kalau suatu masa dulu adik-adik pernah berjanji "mak, nanti saya dah besar, dah kerja besar...saya nak bagi mak RM 1000 sebulan" tapi bila adik-adik dah berada dalam realiti..pahamlah sendiri...:P


sedih tau? lebih-lebih lagi kalo dapat mak-ayah yang money-oriented..sangat sedih jadi anak yang tak mampu nak menghulurkan kepingan-kepingan yang menggoda tersebut..berdoa saja Allah murahkan rezeki agar janji-janji dizaman kanak-kanak dapar direalisasikan..
aminnnn.....


konklusi: walaupun tak dapat menghulur kepingan menggoda itu, saya masih bersyukur dapat bersama mereka melihat mereka tersenyum. walau tak dapat meringankan beban kewangan saya masih 100% bersama mereka walau zahirnya saya lebih banyak menyusahkan mereka...

No comments:

Post a Comment