Friday, October 15, 2010

Adik Buat Hal Lagi...

...syukri a.k.a acu mok kata Farish..
Acu buat hal lagi..tapi kadang-kadang apa yang keluar dari mulut dia tu..mmg betul malah tidak dapat disangkal lagi..semalam,


Kami makan tengahhati sama-sama, makanye memang selalunya kalo makan akan sembang-sembang kosong..aku perhatikan je aksi dia menambah nasi..4x mungkin kalau tak salah aku..sambil makan,mulut mengomel...


"sedapnye ayam masak kicap ni..."
"tapi masin la..."

aku menyampuk...
"sape selalu masak masin...maknanya nak kawin"

dia menambah..
"kalo kak Ah selalu masak masin maknanya dah nak kawin???'
aku jawab
"ye la..dia memang dah nak kawin pun..."


aku ingatkan nak selesai di situ je..tapi rupanya diam ada makna..ayat seterusnya agak "makan dalam" hahah
"kak ah tu selalu masak, dan dia masak masin, so, dia tu nak kawin la kan..."
dia sambung lagi...
"yang akak ni tak mau masak langsung...TAK NAK KAWIN KE?"


waarrggggghhhhhh!menusuk ke dalam sum-sum tulang! haha 
kenapakah itu yg dibangkitkan..memang pun dalam sume anak dara kat umah ni aku la yg paling "RAJIN" masak..hahaha..
aku dan memasak ni mungkin mmg takde touch langsung..sebab tu la orang cakap, kalo budak-budak yang cakap selalunya tulus dari hati..bukan kali pertama aku kena indirect attack camni..sebelum ni selalu dah kena attack dengan budak-budak ni..


pernah dua tiga bulan yang lepas kalau tak salah aku..Pakcik Kasim datang rumah..selalunya bab melayan tetamu+masak memasak ni memang adik aku  (kak ah) yang buat..aku lebih menjurus kepada bermain bersama kanak-kanak..main "otomen lawan resakse" contohnye..hehe


tapi disebabkan adik aku demam, aku la yang take over sume tu termasuk la..buatkan air, hidang makanan, gorengkan pisang, cucur..dan sume la didapur tu..makanye memandangkan "usaha murni" kelihatan janggal dimata seseorang...dia pun menegur..


"ayah, kenapa kak dada yg masak? kenapa kak ah tak masak?"


apekah??? ketulusan budak kecik tu menunjukkan SAYA SANGAT LAH JARANG  MELIBATKAN DIRI DENGAN AKTIVITI DAPUR ..
hehe pemalas?? hmm..alasannya...


  • saya kekok berganding bahu dengan orang lain didapur..
  • kalo saya berganding bahu jugak..saya akan kelihatan katun dengan kelembapan saya dalam membuat kerja.
  • saya akan jadi TOINK.. Dan tak tau nak buat ape...
  • tambahan pula..adik saya itu sangat handal didapur
  • mungkin ini semua alasan saya yang tak berapa rajin..
conclusion: budak-budak bawah umur ni sangatlah boleh menjadi pemerhati yg tulus ikhlas..hehe

No comments:

Post a Comment