Tuesday, October 5, 2010

Antara PEMBERIAN dan PENERIMAAN

Seperti selalu-selalunya kita mendengar..."tangan yg memberi lebih baik dari yg menerima".. tapi bukankah sume tu hanya dari surface di dunia bila mana hanya Allah yg akan menilai sejauhmana keikhlasan kita dalam "memberi"...jadi, selebihnya aku serah pada Allah saja..

minggu ni students aku start exam PMR. yup! mereka tentunya form 3.macam UPSR yg lepas..aku bagi 2 batang pensel setiap sorang..hmm..bukan nak riak2 disini..kecil sangat kan pemberian tu..lebih-lebih lagi pada student yg parentsnya gaji berRIBU-RIBU...dah tentu mampu beli lebih lagi..tapi pemberian aku tu cumanye sebagai ingatan dan sokongan je..PEMBERIAN dah jelas dan terang..

Yang tinggal sekarang PENERIMAAN... aku tak minta balasan dan tak pernah mintak disanjung..tak ada reaksi juga tak apa.. tapi aku disogokkan dengan soalan yg belum pernah terlintas aku terkejut sekejap...
      
           student A: kalo saya tak guna pensel ni boleh tak?
           aku :          up to you..niat nak mamberi, dan dah bagi pun..terpulang la..

kecik hati? ade sikit..tapi bila kembali pada niat asal nak bagi pensel tu..pujuk hati sendiri..semoga keikhlasan tu diterima Allah...kadang-kadang aku terfikir..bagi yg celik mata (lahir) saja terus dalam kemewahan, mungkin saja kurang ada rasa PENGHARGAAN pada yg memberi..pemberian kecil lebih-lebih lagi menjadi kurang bermakna..

berpura-pura...tentu saja satu yg tak mulia..tapi tak salah untuk jaga hati si PEMBERI...supaya org tu rasa dihargai..sekurang-kurangnya rasa TERIMA KASIH tu buat kita lebih menghargai seseuatu ketika kita masih punya itu..selagi kita masih punya org untuk berikan kita sesuatu....

No comments:

Post a Comment