Saturday, October 16, 2010

aku kah yg gagal ber Tanggungjawab ??

tanggungjawab..
iye..sangat berat makna tanggungjawab tu..sangat dalam pengertian tanggungjawab tu..tambah lagi kalau tanggungjawab tu punca datangnya rezeki yang dijadikan tempat asal rezeki yang disuapkan dalam mulut sehari-hari...


bertanggungjawab jugaklah aku selalu ajar pada students aku...nilai murni. iye cikgu! kalau la students tahu yang cikgu mereka ini failed dalam menjalankan tanggungjawab tentu saja malu bukan..aku seorang yang gagal..aku seorang yang selalu kalah?? begitu baru puas hati??


kadang-kadang aku nak salahkan diri sendiri..aku juga manusia biasa yang banyak kekurangan..aku berdiri dimuka bumi ini mencari keredhaanNYA, mencari keberkatan hidup dibumiNYA. tapi aku manusia biasa..aku kadang-kadang mudah benar kalah...


awal tahun ni..seorang bapa yang pada perkiraan aku seorang yang sangat sayangkan anak-anaknya menelefon aku...
"cikgu boleh tolong ajar anak saya?"
"maaf la encik..saya sekarang ni dah jadual dah full"
dia belum berputus asa..

"tolong la cikgu..wife saya tak pandai drive..saya pulak jarang ade dirumah.."


atas dasar kesian dan simpati aku terima jugak..walaupun aku terpaksa korbankan weekends aku..tapi awal -awal lagi aku dah bagitau...
"saya tak janji saya akan datang tiap minggu..saya sibuk sikit weekends...tapi saya akan cuba jugak datang.."


setelah kata sepakat dicapai..sampai hari ni dah hampir 3 bulan aku mengajar anak-anaknya..tapi apa yang aku kesalkan..aku mmg tak dapat bagi perhatian pada budak-budak tu..tiga org (tahun 4,3 dan 2) kesiankan budak-budak tu...


bulan lepas..sampai la minggu ni lepas je selesai PMR..aku lega..baru baleh berehat sikit..tapi siang tadi ade satu message di handphone yang mengganggu ketenangan aku..


"akak tak marah, tapi boleh tak datang mengajar anak-anak akak? akak risau budak2 tu nak periksa lagi seminggu"


aku malu sebenarnya..aku malu sebab tak boleh bagi komitmen penuh..tak boleh handle student sendiri..mungkin lepas ni aku kena lebih baik dari segi pengurusan masa..mungkin jugak tahun ni macam2 hal yg jadi dah aku selalu terpaksa tangguh kelas..harap-harap tahun depan takde lagi kejadiaan macam ni..kena rancang betul-betul dan tak boleh tangguh-tangguh lagi...


konklusi:
memberi hanya apa yang mampu..
memberi pada yang perlu..

No comments:

Post a Comment