Saturday, December 25, 2010

Bahasa Jiwa Bangsa

sediakan payung sebelum hujan...


selalu sangat mendengar pepatah tersebut..kalau ditanya pada budak-budak zaman sekarang, 
tak pasti la pulak tahu ke tidak..
kesiankan budak-budak zaman sekarang..?
maaf ye budak-bidak zaman sekarang yang masih lagi pandai tentang bermacam keindahan bahasa..
saya tidak memburukkan awak..tapi saya sangat kesiankan kawan-kawan awak yg lain..
kawan-kawan awk yang tak tau apa itu
~bendang
~galah
~menjinjit
~mengendong..


kesiankan mereka? mereka sangat gah dengan teknologi terkini..tapi bila tiba bab keindahan
bahasa melayu..mereka kalah...


berbalik pada cerita "sediakan payung sebelum hujan"..


dua hari lepas,semangat waja..awal pagi sudah tiba di Padang Astaka untuk aktiviti joging..
angin bertiup memang menyegarkan..sangat best, langit memang mendung..bermaksud awan sedang mengendong 
air..dan hujan akan turun..tapi kami tetap bersemangat dan gagah untuk terus berjoging..maka 
strecthing juga dengan bersemangat...


langkah gagah penuh semangat dimulakan..tapi..baru saja peluh menjerit2 mahu keluar....
...HUJANNNNN!!!!!!!....


pakcik baju biru yang tadi sangat gagah berlari memintas kami..segera berpatah balik..
uncle cool juga sudah berpatah balik..kami?? ape nak tunggu basah kuyup ke??
lariiii...~ tapi masih dalam mode itik pulang petang menuju ke arah B.bee 
yang setia menunggu...
tapi ada sesuatu yang cool dihujung padang...sepasang untie dan uncle cool yang yang sudah MENYEDIAKAN
PAYUNG SEBELUM HUJAN...iye saya tak tipu..mereka berlari-lari anak bersama payung masing2..hahaha
memang sangat cool dan comel..


agenda untuk mengeluarkan peluh tergendala.. :( sedih..kerana semangat hilang bersama titisan hujan..:P
tapi saya suka hujan...
akibatnya satu hari rahmat Allah turun membasahi bumi..satu hari tak perlu kipas buatan manusia 
kerana satu hari itu...cuaca mendamaikan, menyegarkan..sehinggalah saya 
tidur dan bermalasan sepanjang hari...hehehe


BERMALAS-MALASAN? saya sedih menyebutnya..lagi dua tiga hari saja saya boleh mengeluarkan perkataan indah itu..sebab sebaik saja 2011 menjenguk saya pasti akan lupakan perkataan itu...dimana hari-hari saya akan sibuk dan tak sempat bermalas-malas lagi...


selamat tinggal malas..i'll be missing you..till we met again ya!


konklusi: en.Malas takkan datang kalau setiap hari jumpa en.pagi..saya suka en.pagi...mulakan hari sepaaagiiiii! yang mungkin..kan?

No comments:

Post a Comment