Friday, January 27, 2012

Ku milikmu





assalamualaikum =)


ku milikmu..
ape yang anda ingat bila "ku milikmu"?
bukan la lagu datuk siti ye...


sebenarnya, masa nak tulis entry ni..hati masih berdebar-debar lagi..tak tau rasa tu macam mane..
nak kata tak sedap hati pun tak..nak terlalu sedih  pun tidak.. tapi terasa macam dalam kepala ni asyik aksi ulang tayang musibah yang melanda keluarga student yang aku kenal...


semalam sebaik je balik dari melawat keluarga yang ditimba musibah tu, aku pulak yg seolah fobia. tak tau kenapa..yang pastinya Allah nak aku belajar sesuatu.mungkin. Tuhan sedang berbicara..


memang sejak-sejak 2012 tiba ni..aku dah 3series agaknye..kesan umur yang bertambah tu membuat selalu sangat fobia dihantui dosa-dosa dan asyik teringat mati..hehe mengapakah? perubahan hormon mungkin.. (=


macam kat kepala ni..teringat cemane kalau umur 40 masih belum berubah kearah kebaikan..takutnye..ngeri sangat. semoga Allah mematikan aku dalam keadaan Islam dan beriman..


setiap musibah dari Allah tu sebagai peringatan kepada kita hamba yang lemah ni..seolah Allah sedang mengingatkan aku bahawa 


"setiap satu yang ada sekarang ni..hanya pinjaman Allah je, jadi kalau Allah nak amik balik... zasss! sekelip mata hilang dari kita.. harta yang dikumpul dari titik peluh, kerha keras..bersengkang mata..Allah nak ambil semula. sekelip mata..tanpa disangka-sangka..hilang"


takutkan? takutnya bila selalu saja meringankan setiap apa yang Allah perintah..bak kata Imam Ghazali melalui soal jawab dengan anak muridnya..


Yang paling hampir dengan manusia ialah KEMATIAN
yang paling jauh dengan manusia ialah MASA ~ sesungguhnya demi masa manusia itu dalam kerugian..alangkah banyaknya masa aku bazirkan..yg langsung tak beri manfaat walaupun pada diri sendiri =(


yang paling berat bagi manusia : memegang AMANAH. ye kalau dah bab duit tu mamang la semua boleh kelabu mata..takutnye kan?


yang paling ringan bagi manusia bukan kapas, bukan juga angin..sesungguhnya yang paling ringan aialah meninggalkan SOLAT. subhanallah.sangat betul..malunya dengan Allah. semoga Allah kuatkan hati-hati kita.solat tu kan yang paling utama akan ditanya, akan disoal di sana nanti..rugilah kalau kita baik, sopan dan anak yg taat kalau kita tak solat..




semoga keluarga yang ditimpa musibah tu bersabar. semoga musibah ini sebagai penghapus dosa. semoga musibah ini dijadikan iktibar pada kita agar selalu berhati-hati.. semoga muncul hikmah yang besar disebalik semua ini..Allah takkan menguji sesuatu yang diluar kemampuan hambanya..




allahuakbar..
hmm :(


subhanallah
gambar-gambar tempat kejadian: kredit untuk tuan punya rumah.






andai aku ditempat mereka, aku tak dapat gambarkan bagaimana aku ketika ini..aku tak dapat bayangkan sekuat mana aku. 


"ya Allah lindungilah mereka-mereka yang aku sayang.."




Hikmah pesan Nabi bila menyuruh kita pandang kebawah, pandang orang yang lebih susah dari kita, pandang orang yang lebih berat ujian daripada ujianNya pada kita. sentiasa bersyukur la dengan apa yang kita ada..


konklusi:malunya dengan Allah bila asyik sangat dengan dunia..padahal bekalan untuk ke akhirat belum pun cukup. sungguh malu sangat. .







2 comments:

  1. ko harus selalu update blogmu sbb rujukan diriku..:)

    ReplyDelete
  2. ciss..aku rasa malu, macam la blog ini bnyk ilmunya..hahaha
    kalo setakat update emosi aku bole la ko tgk kat sini..hehe
    btw tq

    ReplyDelete