Sunday, January 22, 2012

sixth sense? percaya tak?

ini cerita sixth sense...bukan kumpulan music. tapi deria keenam


*abaikan mode jiwang karat*




sixth sense? 
punya sixth sense?
percaya sixth sense?


semua orang ade instinct... kadang-kadang kuat dan boleh la jugak dipercayai..
me? adeee.. dan i do believe it..
kadang-kadang terasa seolah tuhan sedang berbicara dengan satu cara yang tersendiri, yang pasti bukan kebetulan..


i believe Allah is telling me.


ape yang boleh teringat bab instinct ni bila tadi, masa tengah berguling atas katil akibat sakit perut yang bertandang sebulan sekali..*jangan imagine sebab keadaanya sangat hodoh*


*ringing tone* Maher Zain nyanyi "awaken"


si sakit perut: assalamualaikum..
suara lelaki : waalaikumussalam cikgu Syuhada!!!!



*ehh..aku melatah terus terduduk*


si sakit perut: ye saya


*masa ni baru nak tengok caller's name* Dato G****


dato : cikgu, cuti sekolah ni...blaballallalabalalalala
si sakit perut : ohooo..ok! ok! insyaAllah.


Alhamdulillah, side income datang masa orang lain berjimba-jimba
jadilah...sape nak bagi...


flashback masa first time ngajar anak dato yg berkenaan,
 saya kan sempoi je orangnye *konon* jadi tak berapa sukakan protokol..tak pandai nak bersosial mengikut kasta-kasta ciptaan manusia..jadi bila kena deal dengan dato n datin ni agak kekok..awkward la sangat rasanya...


the first day was ok. tapi bila tiba-tiba dato masuk bilik tempat mengajar tu, i was blank..what should i do?? nak greet macam mana? nak kn bangun ke? kalo salam tu memang la tak boleh kan..bukan muhrim...


errrr...nampak tak? aku memang kalut..hahahaha


dalam perjalanan balik dari mengajar aku dengar sesuatu di IKIM fm.


lebih kurang macam ni pengisiannya:
'' dalam satu majlis ilmu, ketika Rasulullah sampai ke masjid, sahabat-sahabat pun tidak berdiri untuk menyambut rasulullah, hanya dengan mengangguk kepala............."


tengokkkkkk..kan allah berbicara mengurai persoalan..siapa yang gerakkan hati tune to IKIM? ALLAH jugakk...


so, i do believe it..


macam tu jugak bila hati bercakap, monolog sendiri tentang "sesuatu"


ketika aku mahu mencari jalannya,
Allah ada mendorong pancaindera,

ketika aku buntu dimana noktahnya,
Allah hantarkan aku peringatanNya,
ketika aku hilang tujuan,
Allah ada walau tak kelihatan..



pernah dalam ishtikarah aku lihat seseorang..aku tetap bertahan kerana mahu itu jadi kesudahan..tapi jalan kami makin payah, jalan kami makin susah..aku tak nampak dimana lagi aku akan dapat kekuatan..


Allah gerakkan hati aku beli sebuah novel islamik karangan Fatimah syarha..


antara isi yg menyentuh hati aku..


'sedangkan Umar dan abu Bakar pun pernah berishtikarah sebelum meminang puteri baginda ..tapi ditolak Rasulullah kerana tidak mahu anaknya dimadukan'


Umar dan Abu Bakar? siapalah aku nak dibandingkan kedua tokoh ni?


Allah sekali lagi menjawab soalan aku..
hati sudah nekad dengan keputusan yang satu.. tapi kekuatan tak seberapa..


Allah yakinkan aku dengan bait-bait


"sesungguhnya kekuatan itu harus dicari, bukan dinanti"


alhamdulillah...aku tekad. aku beriman dengan qada n qadar Allah..


sungguh ku akui amat payah.. aku lepaskan "dia" kerana aku yakin ini semua ketentuan Allah..ada sesuatu rencana dari Allah. miskipun aku harus tabah..


kadangkala sakitnya tak tertanggung walaupun aku masih boleh tersenyum dan ketawa disaat hati aku terluka. sakit. sangat sakit sehingga tak mungkin aku dapat lagi merasa....


pergilah..pergi jauh-jauh kalau memang kita tidak berjodoh..


konklusi: Ya Allah, biar hati ku sakit, sampai tak dapat merasa..jangan hati aku mati tanpa cinta Allah..




No comments:

Post a Comment