Tuesday, January 24, 2012

salah ke kalau belum kawin?


“ …boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik untuk kamu..boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk untuk bagimu..Allah Maha Mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui”
(Albaqarah:216)


Siapa kita untuk menidakkan kehendak Allah? Kita ni hamba Allah. Hamba tau? Jadi kalau dah hamba sila behave macam hamba je ye..jangan nak over-over. Haha :P *pesan untuk diri sendiri yang suka over!

Iklan tidak berbayar:

Hmm..pada yang baru saja kenal blog ni..ampun dipinta je. Sebab blog ni takde ilmu yg nak dikongsi..Cuma spill out dari seorang yang kerdil padahal badan gedabak disisi manusia. disisi Allah lagi laa….. kalau anda mencari ilmu mungkin disini..tapi kalau nak ambil iktibar dari kesilapan-kesilapan saya..silakan.semoga bermanfaat (=

Okeh..kita sambung drama cik Syuhada..

Sewaktu entry ni ditulis, besok adalah hari bermakna untuk adik saya yang no4. Besok dia akan menjadi milik orang..sebab besok dia akan di”cop” oleh orang..ye la siapa yg tak nak di’cop’kan..semoga bahagia.may Allah bless. Besok akan ade cincin “tanda” dijarinya..mesti dia happy kan? Ade ke yang tak best bila di’cop’..haha bukannye kena  paksa pulak….
Oklah..tu intro je..agaknya entry ni akan jadi panjang kot..haha

Ok..this is my 3rd time experience Bukan aku yang di’cop’.. so, dah immune ok! Tapi masalahnya bila orang sekeliling yang yg belum immune. Oppss..bukan takbur ok..kan dah cakap tadi.. Allah kan sayang diriku ini..jadi berbaik sangka dengan allah saja! Pasti ada hikmah yg semua tak tahu..

Adik?? Kakaknye bila?
ohoo..kakak tak kawin lagi?
dapat hadiah ape untuk langkah bendul? Aku bukan bendul ok!
kenapa tak kawin lagi? Memilih sangat ni….
taknak kawin..ni mesti jual mahal ni.. nak suruh aku buat sale pulak?
bila nak kawin..umur dah banyak

Ishhh…lebih daripada yg ini aku dah pernah dengar..aku tau semua orang sayang diriku ini..tq la bebanyak..banyak yg caring. Ilebiu la kan…tapi
“give me a break”

Boleh? Yg baru kawin pun dah cukup..ini pulak yg ini..saya pun penat..anda tak penat ke nak Tanya..?
Sapa la yang taknak disayangi kaaan? Sapa la yang taknak bahagia kan?
Jodoh tu kan rahsia Allah. Tau risau.tau sayang tauuuu…tapi tolong la faham sikit perasaan tuan punya badan .boleh? kalau paham  terima kasih ye.. (=
Sedih tau bila tau ada yang risaukan anak dia menerima nasib macam aku ni, nasib yg dilangkah oleh 3 orang adiknya..ape memang aku bendul ke selama ni? Susah ke jadi aku ni kalau adik-adik yang kawin dulu? Aku menyusahkan siapa..

But, I take all the issues positively..buat apalah nak sedih-sedih bagai ..kan ramai yang sayang sampai risau-risau kaaannn? Jadi daripada dok Tanya soalan-soalan yg dah tau jawapan tu eloknya doakan senyap-senyap ye..
Bukanke doa seorang sahabat kepada sahabatnya tanpa diketahui oleh sahabat itu lebih mustajab!
ok doa sekarang.. hehehe

Oke..pada yang dah kawin atau pun akan berkahwin tu.. tahniah la banyak-banyak ye. Semoga rumahtangga awak sampai syurga.semoga bahagia dan dirahmati Allah. Saya gembira untuk awak. Semoga suami awak tu pelindung awak sampai hari kiamat.

Itulah hakikat yang tak dapat dinafikan, perempuan yang berkahwin tu lebih selamat..maruahnya dipelihara suami.terpelihara daripada fitnah. Alhamdulillah.

Tak macam saya *kejap saya kejap awak kejap aku.konpius* saya ni kena pandai-pandai jaga diri sendiri..kena extra jaga. Saya masih dalam tanggungjawab mak dan ayah. I learnt my lesson! Tu la bahaya jadi perempuan yang belum berkahwin ni..

Nak tau satu kisah benar? Kisah ni saya tak pernah cerita dengan sesiapa. Kecuali mengadu pada Allah je. Pada mak dan ayah pun tak pernah cerita sebab kalau mak tau mak akan risaukan saya..

“satu hari balik dari mengajar, dah malam..biasanya pukul 10 malam baru selesai kelas. Adik bongsu macam biasa akan call tepat pukul 9.30 setiap hari untuk pesan makanan.budak ni memang suka sangat makan kedai siam.patut suruh kawin dangan minah siam je! Jadi sebagai kakak mithalirafia aku pun singgah satu kedai makan untuk belikan makanan untuk dia dan aku skali..hehe

Sambil menunggu, aku disapa sorang pakcik. Pada aku mungkin pakcik ni dah 70+ umurnya. Tapi masih nampak sihat. Pakcik ni baru selesai makan. Aku hormat sebagai org tua, jadi aku senyum semula pada dia..dia tnya macam-macam,

Kerja mana?
belajar kat mana?tinggal mana? Aku pun dengan jujurnya jawab semua soalan dia..
Tiba-tiba ayat yang keluar kemudiannya buat aku tergamam disitu
“kamu belum kawin? Kamu kawin la dengan saya. Saya ni strong tau Nampak je saya ni tua.tapi saya strong tau..dulu arwah isteri saya….bla bala…blablabala……”


Aku censoredkan ayat seterusnya sebab nak ingat pun ngeri. Masa tu mungkin muka aku dah jadi hijau agaknya..dalam hati doa biarla cepat sikit makanan siap..ishtiqfar je dalam hati

Masuk je dalam kereta rasa nak menangis kuat2. Rasa macam fobia sangat.rasa terhina sangat..sejak hari tu aku memang nekad takkan singgah beli makanan kat mana-mana kedai lagi..ngeri! jadi aku lebih rela drivethru McDonald je. Sebab tak payah kuar dari kete tapi boleh beli makanan..biar la ayah marah sebab selalu makan McD je..biarla..aku dah tak sanggup…


Konklusi: apabila yang engkau senangi tidak terjadi, maka senangilah apa yang terjadi (saidina Ali karamallahuwajhah)




3 comments:

  1. xpe syu...diorg semua tu terlebih concerned.....cian dgr citer ko..ramai lagi rupenye pakcik tuo yg gatai ni..huhuhuhuhuhu....better bwk sesiapa teman pas ni...

    ReplyDelete
  2. tu la pasal..aku slalu singgah bila balik dr kelas malam2..so slalunye mmg aku sorang la..takpe lepas ni aku akan take extra care. insyaAllah Allah bersama selagi tak ke tempat yg salah.. (=

    ReplyDelete
  3. k.dada..sabar2..ape yang kita mnta pada Allah tu pasti Allah akan makbulkan..cuma cpt ato lambat je..bile Allah tangguhkan sesuatu pada kita makna nya ada la kebaikan untk kita..mngkin kita x bersdia untuk jadik seorang istri.mngkin xde lelaki yang btol2 boleh mmbmbng kite..orang yang kapel 10 tahun blum tntu akan berkhwin dgn kapel dy tu..orang yang knal 10 hari pon leh kawen..itulah jdoh..rhsia Allah yg besar selain maut dan hr kiamat..ape yang yg kte boleh buat..doa dan percaya.Allah itu maha adil..janji Allah itu semua benar..=)


    strong heart <3 hehehe

    ReplyDelete