Friday, March 30, 2012

Demi Masa~aku telah rugi

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


aku dihantui.. bukan aku di kejar lebih tepat lagi!


"demi masa''
''sesungguhnya manusia dalam kerugian''
''kecuali orang yg beriman dan mengerjakan amal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran''



*surah Al-asr


dari semalam.. lupa waktu bila. tapi rasanya masih lagi aku berlari dalam hati sekarang ini..err..sebenarnye bukan berlari kena kejar dek lelaki-hemsem-tak-ingat. tp kena kejar dek maksud hadith yg di kongsi oleh Ustaz Dr ZAR kat radio ~ radiooo lagiii :P


~sesungguhnya ada dua kesenangan yang menipu
 1. sihat tubuh badan
 2. kelapangan masa


urghhhhhhh... terbelit small intestine rasanya. macam kena lepuk kuat kat hati..sebelum ni pernah je dengar. tapi carta iman ku ini aduhaii.. kulit bawang lagi tebal

:(


sering lupa.
sering terlepas pandang
sering tewas dengan bisikan sang setan..


pagi ni pulak Allah telah menggerakkan hati membaca artikel di SuhaibWebb.com. kelepek~
lagi sekali kena batang hidung...


so, i told myself "syuhada comeiii *koff koff* stop Procrastinate! subhanallah. i admit i m the queen of procrastinate ever.. *malu*


insyaAllah, with the strength given by Allah, I will keep on telling myself.. STOP PROCRASTINATE. aminn


nak tau? 
kalau tak mau tau pun kena jugak baca. haha


dulu masa cikSyuhada masih baby n comel (ker?) dia awal kelahiran, tali pusat cikSyuhada terputus tak sempat nak potong la agaknye.. menyaksikan kejadian ialah tok sebelah ayah saya yg-kiut-kecik-comel-langsung-tak-macam-cucu-dia-ni, jadi kata tok


''tali pusat putus maksudnya pendek umur'


perkataan itu didengari oleh ayah..


"@$#^$&&^$" kata ayah.. haha mestilah ayah marahkan, lagipun syirik la pulak kan. dan jugak aku ni kan ke anak sulung yang 3 tahun tunggu baru dapat! tak ke haru kalau dengar plak anak pendek umur..ngehngeh


tapi...


walaupun tahu hakikat hidup ni pendek aje (bukan sebab percaya yg aku ni umur pendek, tapi aku percaya aku akan matidan aku tak tau bila aku nak mati)..aku tak reti2 nak insaf ke? ishhh..geram..geramm
ok. I m struggling kan?
oyeayyy.. 
ishtiqamah..


ni nak share; pesanan dari Ustaz Pahrol M. Juoi. jawapan paling jelas dapat dipahami dah paling best..


dalam ishtiqamah untuk menjadi lebih baik ~ hamba Allah yg baik,


1. Kita kena yakin yang Allah dah janji jalan menuju syurga itu berliku. jadi tak payah la nak imagine bila kita nak berubah lebih baik, maka syaitan akan duduk saja.. nooooo! definately no ok! setan akan lagi la hantar bala tentera dia nak goda kita. jadi DO BELIEVE THE PATHWAY TO JANNAH IS NOT AS SIMPLE AS tidur-makan-main semata-mata. Jadi bila diuji . ucapkan lah Alhamdulillah kerana perjalanan yg payah itu menunjukkan kamu pada landasan yg betul


2. zikrullah. yang paling best kalau bole bawak hati sekali.juga doa. berdoalah allah tunjukkan jalan yg lurus. jalan orang yg soleh. macam maksud Al Fatihah yg kita baca hari-hari banyak kali tu..huhu semoga rahmat Allah untuk kita semua.


3. lagi kata Ustaz Pahroh. jauhi zina! jauhi tempat maksiat dah  perkara-perkara yg melalaikan. termasuklah yang dikatakan sebagai sahabat kita. macam Nabi SAW cakap.. kalau kita berkawan dengan tukang besi..baju kita boleh berlubang kena api..tapi bila berkawan dengan tukang jual minyak wangi..wangi tu pun melekat kat kita..kannnn? dan jugak bahan bacaan kita mempengaruhi pemikiran kita


pesanan untuk diri sendiri dan mungkin untuk yg lain juga
~stop buying buku -magazine ntahapeape tu. cari majalah ilmu
~stop baca novel meleleh tak logic yg heronye kaya-pandai-anak dato-hensem tahap gaban. cari novel islami!
~stop listening to lagu-tangkap leleh-rindu-kau-gile-nak -mati-kau- tade. banyakkan dengar lagu kat IKIM je, hehhe + zikir+ceramah agama


GUD LUCK syuhada~~






jadi, konklusinya: do create healthy environment that will guide u to be better one. huhu kenapekah aku tibe-tibe sedih. huwaaaa...banyaknye masa terbuang sia-sia. jangan jadi macam aku. JOM BERUBAH! struggling to be better muslimah every day.. :)





No comments:

Post a Comment