Tuesday, March 6, 2012

Jatuh hati di Radio

assalamualaikum...


ehhhh..bukan cam lagi yg jatuh hati diradio tu ye..ni hati dah tergolek bila dengar bait-bait kata kat radio tuu...hehe eh, intro dulu pleasee!


ehem..ehem..testing 1 2 3


whaaattttt? hari ni dah 6th March? fuhh..demi masa..sesungguhnya manusia dalam kerugian.. aduss..bukan tak tau dari dulu dah tau..tapi sampai tua bangka masih tak boleh urus masa dengan effective.
ishh..cikSyuhada ni..


hehe..
lately, banyak sangat buku. sebelah kanan bantal, sebelah kiri pun ade buku..silap-silap bawah bantal pun ade buku..punya la excited nak habiskan buku-buku tu..sampai lupa plak kat blog..hehe alasan alasann
memang pun manusia ni nak bagi alasan je kan..?




ni la....dua-dua pun nak baca serentak..haha rakus!


best la..mmg imaen tak pernah mengecewakan daku. uhuk :P


ni pun kena baca slow2 nak hadam isinya
hahaha...ni la antara yg bergelumang dengan aku minggu ni dan minggu lepas..best kan? best..baru-baru ni adik pun cadangkan nak beli almari buku yg baru..since bilik aku dah macam perpustakaan mini..rindu betul kat buku-buku aku.tak boleh berjauhan sebab cik Syuhada ade sindrom NAK BACA SEKALI LAGI DENGAN KADAR SEGERA.. nafsu tu kadang-kadang tiba-tiba je menyerang..haha. pelik tapi benar.

memang diakui..semakin banyak membaca, semakin rasa tak cukup-cukup..insyaAllah perasaan yg sama kalau baca Alquran jugak..ade satu perasaan berbeza. macam satu solution of mending my heart. jadi bila sedih, susah hati, rasa down. sebelum balik rumah mesti singgah kedai buku. beli satu buku. balik baca dan legaaaa..lega macam mana? mcm org segah minum Eno halia..haa..camtu la rasanye..

semoga perasaan dan keinginan ini semua bukan sementara. ye la..iman nipis kulit bawang macam cik syuhada ni memang la selalu turun naik..kalo nak bandingkan dengan garisan kontur dalam georafi tu..kadang-kadang cerun landai..kadang-kadang cerun bertangga dan kadang-kadang terus curam..subhanallah.. semoga aku mampu isthiqamah =)

banyak lagi perkara asas yg kena mends sana sini. lubang-
lubang ditampung..agaknya kalau aku ni permukaan jalan raya..macam jalan dari Teluk Intan ke Kuala Selangor..kalau pakai kereta Malaysia mcm aku.. ala-ala main bumpcar..hehe

semalam, dalam kereta nak pegi mengajar seorang ustaz diradio IKIM.fm..macam biasa la ustaz tu memang aku tak kenal..sebab sesetengahnye aku kenal dari suara..kalau ustaz AI, u.Zahazan, U.norhisyam..kenal..ini suara yang aku tak familiar..tapi ape yg ustaz tu cakap memang menerajang tangkai hati..

"...kita kena jaga ibadah asas. sebab ape-ape pun ibadah asas itu lah yg Allah akan hisba dulu..walaupun kita ni baik macammana pun..walaupun kita ni berjuangan dengan muamalat islam sekalipun..kalau kita tak jaga ibadah asas je, Allah tak terima..jadi debu-debu berterbangan je ibadah umum kita tu..

jadi kalau asyik meeting, kerja sampai tak boleh luangkan masa untuk solat tu..tak guna.. jangan anggap solat tu anti-klimaks bila kita tgh kusyuk kerja..sebab Rasulullah saw pun pernah cakap 

" Bilal, laungkan Azan, rehatkan kami dengan solat"

kata ustaz tu lagi kita kalau nak cari pemimpin, ketua..kenalah cari yg jaga ibadat asas, sebab orang yg jaga ibadat asas ni tendency untuk dia jaga amanah atas ibadat lain pun tinggi..sebab dia amanah dengan Allah."

* ucapan ustaz tu aku edit la ikut kefahaman aku..tp macam tu la yg ustaz tu nak sampaikan. Tq ustaz-taktau-nama-tapi-saya-dah-suka. 

jadi..aku nak mengingatkan diri sendiri disini..berubahlah..better late than never ye cikSyuhada..

"Ya allah ya Rahman..bukakanlah hati-hati orang -orang yang aku sayang..limpahkanlah mereka dengan hidayahMU.."

konklusi: untuk wanita diluar sana juga..tak payah la nak berusaha cari yg soleh,* ehhhh..bukan nak suruh cari yg tak soleh pulakk* tapi solehahkan diri sendiri..maksudnye macam ..kita usaha jadi solehah dulu sebelum mengharap dapat yg soleh..haa..tu sebenarnya ;0 amanah dengan Allah dulu sebelum terima amanah yg lain kaaan?


No comments:

Post a Comment