Friday, January 7, 2011

selamat ke? atau hanya Kasim yang Selamat?

Dulu dan sekarang...sudah tentu terlalu banyak perbezaan antara dulu dan sekarang...dari pelbagai perspektif


cara hidup
pergaulan
permikiran
dialog
kehidupan


setiap satu inci dari hidup sekarang memang sangat berbeza, tak terlalu melampau jika dikatakan yang hidup "dulu" lebih selamat dengan hidup sekarang.. kan? kan? aku rasa bertuah..sebab dapat rasa perubahan besar tersebut..daripada hidup yang dahulu dan keadaan hidup yang sekarang!


kalau nak dihurai satu persatu memang lenguh jari..hehe
tapi kalau dipandang dari satu sudut "perkembangan teknologi".. memang sangat berbeza..bila dulu tak kenal mana satu handphone, hanya golongan berada saja dapat memiliki handphone..


tika melihat anak-anak seusia 7 tahun sudah memiliki handphone, aku ?memang kurang  setuju..mungkin tak mustahil untuk berkata tidak setuju langsung..tambah-tambah lagi kalau jenis telefon yang berkamera..sangat bahaya bagi kanak-kanak dan remaja yang baru nak "kenal dunia"..


melalui telefon  banyak aplikasi yang sukar dipantau oleh ibubapa...kebanyakan file boleh di"hide" agar ada yang tak tahu..aku baru saja menonton rancangan talkshow OPRAH.. pengakuan seorang remaja yang berpengalaman diculik oleh kawan cybernya...bayangkanlah usia 13 tahun..dijadikan hamba seks kepada seorang lelaki yang ganas..dia dirantai, dirogol..aksi2 tersebut dirakam..namun dia bernasib baik kerana berjaya diselamatkan..


bayangkan kekuatan gadis tu untuk berhadapan dengan umum dan menceritakan pengalamannya...tidak lain tidak bukan untuk memberi pengajaran kepada remaja lain agar tidak terlibat dalam tragedi yg pernah menimpanya...puncanya? telefon dan internet....


aku yang tak kenal dia pun terasa sangat terbeban dengan apa yang dia alami..scary bukan...? dunia makin tak selamatkan?


minggu lepas, hantar adik ke-4 *ramainya adik saya* ke UNITAR subang.. adik sewa rumah berhampiran dengan uni tu..mentari court kalau tak silap..ape yang menakutkan aku bila sepanjang hari disitu aku jumpa banyaakkkkkkkkkk sangat "mamat negro"..mintak maaf kalau aku racist..tapi serius aku cuak la jugak..walaupun aku berlagak macho  depan mak dan ayah..tapi dalam hati cuak kotttt....


waktu pendaftaran, masa aku sibuk-sibuk cari housemate untuk dia tiba-tiba seorang "makcik jelita" menegur aku...


makcik jelita: ni sewa rumah kat mana?
aku jelita :mentari court..ni baru nak cari housemate..
makcik jelita: hati-hati ye kat sini...kalau nak keluar jangan sorang-sorang..
aku jelita : terima kasih..*sambil tersenyum jelita*
makcik jelita: kat blakang ni..naik tangga sana tu ade stesen LRT tau..kalau nak pegi mane-mane jalan pegi sana..hati-hati ye!


daripada kejadia diatas boleh dirumuskan dua perkara
1. makcik yang memang jelita berkenaan sangat prihatin dan baik hati..sudahlah cantik jelita, baik hati pula..
2. aku sebagai watak diatas perasaan akulah "student" itu..nampakkk?? proven! i am 19 ye!! hahahahaha


oke..berbalik pada cerita asal..aku sangat risaukan adik aku yang tak berapa jelita tu..aku siap pesan perkara-perkara karut contohnya
1. tido pakai spender terbalik, elak pukau!
2.pakai seluar pegi kelas ..tak payah pakai baju kurung..supaya senang beraksi kala emergency!


untuk adik yang tak jelita: kalau baca ini sila amik note: baca ayatul qursi je banyak juta-juta kali pun takpe..semoga Allah memelihara keselamatn kamu dan kawan-kawan kamu yang jauh lebih jelita daripada kamu


konklusi: memang kat mana-mana pun sudah kurang selamat :(





No comments:

Post a Comment