Friday, April 1, 2011

experiment cikgu Syuhada

semua orang belajar science..semua orang pun tahu..scientific investigation..semua proses dalam investigation tu
seharusnya selepas "identifying the problem" harus ada hypothesisnya..
kalau tak ikut susun aturnya mestilah pening kepala kan...tu la akibat tak pikir panjang...kan dah susah..

apa yang susah?

ini kisahnya...


Aim/purpose : to investigate the relationship between the number of classes and cikgu syuhada's stamina
manipulated variable : number of classes per day
responding variable : syuhada's stamina

observation : real fatigue, hard to breath syndrome
inference: cikgu Syuhada is no longer "MUDA" belia.. :(

conclusion: experiment failed

paham? kalau tak faham ayuh baca explanation yang akan menelanjangkan keaiban diri sendiri...cerita ni mungkin cerita basi yang dah seminggu berlalu..tapi pengajarannya akan kubawa sampai bila-bila.. :P
bermula cuti sekolah yang lepas, aku nekad nak buat extra kelas untuk cover up classes yang patut diganti masa bulan Januari..jadi aku draft jadual sewel yang aku yakin 100% akan berjaya...bukan la membabi buta, tapi lebih kepada "perasaan perkasa"...

Jadual aku bermula seawal 9 pagi dan berakhir 10 malam..kalau pun ada sela waktu hanyalah bila mana waktu wajib rehat untuk solat dan makan..memang selalu makan pun aku skip.. gagah perkasa lah sangat!
sabtu berlalu....aku gagah bersemangat
datang Ahad...aku masih berdiri tegap
tiba Isnin...determination tetap tinggi..
selasa...wilingness ditambah dalam perisa
rabu...semangat masih waja berbekal determination..
khamis..iman sedikit longgar..

kelas hari khamis masih gagah...walaupun ada skru disatu dua tempat masih ketat dan kuat..emosi sedikit terganggu..tiba-tiba dapat msg dari adik
"tiket dah beli jumaat  9pagi.muktamat"
dalam hati macam nak menjerit! bermaksud harus teruskan juga...malam tu kesan penuaan mula datang! sakit tengkuk! sangat sakit! besoknya 5 jam perjalanan dalam bas..makin sakit...

berjalan di Jalan TAR macam mayat hidup takda perasaan..padahal nafsu sudah menjadi raja! tuduuungggggggg! shawl dan pashmina...tapi mahu menoleh kekiri kanan pun seksa..sabarlah hati..
disambung hari sabtu di PETROSAINS gara-gara memenuhi impian adik kecil! adoiii..
sampai rumah..pagi ahad aku dah tak mampu bangun sendiri..sakit satu badan! sangat sakit..

kesimpulannya:AKU SUDAH TUA ..rumah kata pergi, kubur kata mari barangkali! sungguh tak mampu bekerja macam robot lagi..jadi mungkin lebih baik UKUR BAJU DIBADAN SENDIRI..tak perli berasa SUPERWOMAN yang takda perasaan...jangan ambil mudah kesihatan diri sendiri walaupun ada rasa yakin perasaan SUPERWOMAN...

konklusi: kat atas dan kesimpulan tiba-tiba nak konklusi pulak..ok konklusinya, jangan buat apa-apa experiment hatta kepada diri sendiri tanpa study hypothesis nya...:)




No comments:

Post a Comment